Pakketje openen

Een onderscheidende positionering in een volle markt.

Dit kun je verwachten van
een sterke merkstrategie.
 
De strategische achterkant waar communicatie- en bedrijfsmatige keuzes op worden gebaseerd.

Een sterke merkstrategie zorgt ervoor dat zowel bedrijfsmatige- als communicatiekeuzes echt ergens op zijn gebaseerd. Het is de basis die merken congruent maakt, wat de relatie met (beoogd) publiek enkel sterker maakt. 

Merkstrategie is een optelsom van antwoorden op grote vragen. Waar werken we op lange termijn naartoe? Hoe doen we dat en hoe uiten we ons? Wat hebben onze doelgroepen werkelijk nodig, om zelf te komen waar ze willen zijn? 

Kortom, merkstrategie omvat de strategische 'achterkant' van merken. En met 'merk' bedoel ik: een entiteit die zichzelf op de markt zet. 

 

De organisaties achter diensten en producten, B2B en B2C, zelfstandig ondernemers en persoonlijk-heden: we kunnen ze allemaal als merk zien.

Kalme zee
Teun Janssen.jpeg
Tom Eijck.jpeg

Tom Eijck en Teun Janssen
PuurCultuur, organisatie-advies

Fanny heeft ons geholpen met het verduidelijken van onze merkidentiteit. Vanuit het werken met archetypes, bleken wij 'the everyman' te zijn. De gewone man die in staat is om een pure verbinding te maken op alle niveaus binnen organisaties. Dit inzicht maakt dat we ons bewust werden van onze kracht en ons hier zowel in onze dienstverlening (onderzoek en interventies) als in onze externe communicatie (website, offertes, socials) naar zijn gaan gedragen. Het geeft ons houvast en richting in alles wat we doen, zowel in communicatie als in gedrag.

Een sterke merkstrategie in 10 weken

Wat ga je doen tijdens de Merkbouw Winterschool?

Jouw visie, missie en kernwaarden bepalen

Een sterke, onderscheidende positie innemen in de markt

Kiezen voor en je grondig inleven in jouw gewenste klanten

Jouw tone of voice bepalen en basisteksten schrijven

Je aanbod goed afstemmen op jouw gewenste klanten

De basis leggen voor jouw communicatieplan

Wat kost de Winterschool?
Onderdelen van een sterke merkstrategie

Waar werken we aan tijdens een merkstrategie-traject?

Visie: waar werkt onze organisatie naartoe?

Missie: hoe doen we dat?

Waarden: waar staan we voor, hoe dan ook?

Merk karakter: hoe uit ons merk zich?

Merkverhaal: wat is ons narratief? 

Doelgroepen: voor wie doen we het en wat hebben zij nodig?

Tagline: wat is ons verhaal in een notendop?

Positionering: welke plek nemen we in tussen het andere aanbod?

 
 

Aangenaam,
ik ben Fanny

Merkstrateeg met jaren ervaring in B2B en B2C identiteit ontwikkeling en positionering.

Je zou me kunnen omschrijven als de alpha vrouw met de hang naar structuur van een bèta. Ik zet mijn voelsprieten uit, vraag door en haal op. Waar gaat het jullie organisatie  nu wèrkelijk om? Voor wie doen jullie het? Op welke boodschappen zet je de spotlight? Welke toon en aanpak past bij jullie cultuur?

 

En dan ga ik aan de slag. Voor jullie een black box, voor mij mijn expertise. Want ál die input, wordt vertaalt naar een overzichtelijk verhaal.

Wat mij energie geeft is de opluchting bij mijn opdrachtgevers als ik ze hun merkverhaal en strategie presenteer. De kwartjes die vallen. De kracht die vrij komt als de hele organisatie kan werken vanuit een eenduidig en onderscheidend verhaal.

Ik ontmoet je graag. Je vindt me op Linkedin of live bij een kopje (virtuele) koffie

Fanny%20Evers%20aan%20het%20werk_edited.
Image by Todd Diemer

"We wisten niet goed wat jij van al onze input zou maken, maar dat je het nu zó helder brengt, dat is echt een verrassing!"

"We hebben focus nodig. We willen nu echt durven kiezen en een eenduidig verhaal vertellen."

"We moeten het niet te moeilijk maken. Met deze merkstrategie hebben we de basis voor volgende stappen."

Hoe ziet een merkstrategie traject eruit?

Elk merkstrategie traject heeft in de basis eenzelfde opbouw. We stellen een menu samen op basis van wat jullie merk nodig heeft.

In minimaal drie sessies werken we aan een selectie uit onderstaande onderwerpen. Na elke sessie werk ik de gemaakte keuzes uit in een overzichtelijk document. 

  • Individuele intakes met directie, MT of kernteam.

  • Markt scan (concurrenten en alternatieven).

  • Team kick-off (ophalen cultuur & krachten).

  • Visie & missie ontwikkeling.

  • Doelgroep interviews.

  • Merkverhaal en tagline.

  • Naamontwikkeling.

  • Kernwaarden & beloften.

  • Merkarchitectuur en aanbod.

  • Positionering in de markt.

  • Merkpersoonlijkheid (karakter, designwaarden & tone of voice).

Fanny_Evers_Dopper_brainstorm_©Sander_van_Weert.jpg
 
Cabine van de winter met sneeuw
Liesbeth de Beer.jpeg

Liesbeth de Beer
Philips Innovation Services

Ik ben zwaar onder de indruk van Fanny's scherpe analyses, haar hoge abstractieniveau en toch pragmatisch, creatieve invalshoeken. En de integriteit waarmee ze bezig is met het bouwen en het in de markt zetten van merken."

(Liesbeth en ik werkten samen in een cultuurproject)

Merkstrategie rond! En dan?

Na het merkstrategie-traject liggen heldere uitgangspunten voor communicatie én bedrijfsmatige beslissingen, klaar.

En dan? Dan kun je nieuwe webteksten (laten) schrijven, sales pitches maken, een nieuwe huisstijl ontwikkelen, website bouwen, foto's maken, communicatie-strategie ontwikkelen...

Hierin kan ik zowel adviseren als begeleiden. Daarbij maak ik gebruik van een groot netwerk aan creatieve dienstverleners. Het uitgangspunt is altijd: wat dient de organisatie?

Nooit meer je communicatie duct-tapen? Dat vraagt om een sterke merkstrategie.