top of page
v110 groen blauw 96DPI.png

Het resultaat van
goede merkstrategie?

Een sterke positie in een volle markt.

Organisaties claimen hun sterke plek dankzij een goede gids. 

Sinds 2004 werk ik in het veld van communicatie, merkstrategie en branding. Laat me je hier alvast meenemen. Je weet me te vinden als je verder wilt merk merkstrategie voor jouw organisatie.

​

Fanny

Wat is merkstrategie?

Woorden als visie en missie, propositie en kernwaarden, identiteit en tone of voice. Ze betekenen niets zonder invulling. Merkstrategie is een optelsom van antwoorden op grote vragen als: 

​

  • Waar werken we op lange termijn naartoe?

  • Wat hebben onze doelgroepen werkelijk nodig?

  • Wat is ons verhaal?

  • Welke plek nemen we in, in een volle markt?

  • Hoe uiten we ons consistent?

Een sterke merkstrategie zorgt ervoor dat zowel bedrijfsmatige- als communicatiekeuzes ergens op zijn gebaseerd. Het voorkomt ergerlijke losse flodders en duct-tape oplossingen.

 

Merkstrategie maakt merken congruent en ligt aan de basis van een sterke relatie tussen jouw organisatie of merk en jullie publiek. 

“Fanny en Catrien zijn ware professionals op het gebied van merkstrategie. Zeer pragmatisch, zonder aan kwaliteit in te boeten. Ze pakken praktisch aan om snel tot bruikbaar resultaat te komen.

Gerwin Hop, directeur Park&Charge, mede-eigenaar Escom

Gerwin Hop.jpeg
v16 lichroze transp.png

Het merkstrategie traject:
hoe verloopt die jungle-tocht?

Elk merkstrategie traject heeft in de basis eenzelfde opbouw. We hebben dynamische, strategische sessies, ik doe marktonderzoek en spreek de doelgroep. Dit vormt de input voor het creatieve proces: het schrijven van jullie visie, missie, merkverhaal en meer.

v113 blauw transp.png

1

Quick-scan

Met intakes en praktisch marktonderzoek, leggen we jullie uitgangspunten en doelen vast.

v113 blauw transp_edited.png

3

v112 blauw transp.png

2

Team kick-off

Met een dwarsdoorsnede van de organisatie halen we krachten en waarden op. Iedereen aan boord.

Strategische sessies

Met het kernteam maken we de kern van jullie merk en belofte kraakhelder tijdens deze interactieve sessies.

optioneel

v112 yuzu transp.png

4

Doelgroep interviews

Optioneel en veelgevraagd: we betrekken de doelgroep, halen hun ervaring op en toetsen hoe zij zich in jullie verhaal herkennen.

v113 blauw transp.png

5

Oplevering merkstrategie

Álle cruciale onderdelen van de strategie worden gebundeld in een beknopte PDF. 

optioneel

v113 yuzu transp_edited.png

6

Overdracht naar creatieve makers

De verandering is vaak zo duidelijk, dat de wens voor een nieuwe visuele identiteit, meer copy en/of nieuwe website naar boven komt.

Elk merkstrategie traject wordt op maat ingevuld. Met een korte en vrijblijvende verkenning koppel ik je terug hoe jouw organisatie tot een sterke merkstrategie kan komen.

“Ik ben zwaar onder de indruk van Fanny's scherpe analyses, haar hoge abstractieniveau en toch pragmatisch, creatieve invalshoeken. En de integriteit waarmee ze bezig is met het bouwen en het in de markt zetten van merken.”

Liesbeth de Beer, Philips Innovation Services

Liesbeth en ik werkten samen voor een cultuurproject

Liesbeth de Beer.jpeg
Het traject

“De rebranding was meer dan het veranderen van een logo en huisstijl.

We kregen de hele club mee in de verandering.”

Mark Westra, Directeur OLCO

Mark Westra OLCO.jpeg
Het resultaat van elk merkstrategietraject.

Dankzij jullie merkstrategie werkt de hele organisatie vanuit een eenduidig verhaal. Bedrijfsmatige keuzes en communicatie worden makkelijker. Iedereen begrijpt het merk beter, zowel klanten en partners als teams en toekomstige werknemers. Er is eenheid en gezamenlijke trots. Ook ligt er een duidelijk document om ontwerpers mee te briefen.

2 Fanny Evers 2022.jpg
Woordenboekje

We kijken altijd eerst naar wat er al ligt en welke informatie we nog (scherper) nodig hebben. Daar wordt het traject op ingericht.

​

Visie: naar welke wereld werkt onze organisatie toe?

​

Missie: hoe doen we dat?

​

Waarden: waar staan we voor, hoe merk je dat in ons gedrag en welke beloftes komen daar uit voort?

​

Doelgroepen: voor wie doen we het en hoe sluit ons aanbod aan op hun behoeften?

​

Positionering: welke plek nemen we in in het hoofd van onze klant en tussen het andere aanbod?

​

Merk karakter: hoe uit ons merk zich?

​

Merkverhaal: wat is ons narratief?

​

Naam & tagline: wat is ons verhaal in de kleinste notendop?

Woordenboekje

Hoe meer vertrouwen tussen reiziger & gids, hoe gaver de reis.

20 Fanny Evers 2022.jpg

Toen ik in 2013 als freelancer de teksten voor Dopper kwam schrijven, bleek dat dit prille merk haar eigen schaduw achterna rende.

 

Ik zag de behoefte aan een eenduidig verhaal en dito uitstraling. Enkele maanden later leverde ik samen met een klein team creatieven het eerste Dopper Brandbook op. Dit was tevens mijn eigen kick-off als merkstrateeg.

​

Sindsdien begeleidde ik tientallen bedrijven naar een sterkere positionering vanuit hun eigen verhaal. B2B en B2C. Van sportieve scale-up en duurzame interior design agency tot ICT consultant en sexy verzorgingsmerk.

​

Wat mij energie geeft, zijn de opluchting en trots die zichtbaar zijn als ik organisaties hun merkverhaal en strategie presenteer. De kwartjes die vallen. De kracht die vrij komt als de hele organisatie kan werken vanuit een eenduidig en onderscheidend verhaal.

Plan nu de gratis verkenning in

In een gesprek van 30 minuten bespreken we jouw vraagstuk, weten we of het klikt en beslissen we of we samen een volgende stap zetten en hoe dat eruit ziet.

bottom of page