Case%20PuurCultuur-Unique_edited.jpg

PuurCultuur | Merkstrategie

Van 'Tom & Teun' naar geloofwaardige veranderaars

Twee bevlogen ondernemers kwamen naar me toe met een duidelijk probleem. "Als iemand ons vraagt wat we precies doen, dan is ons antwoord telkens weer anders." Zo'n concreet probleem bedekt vaak diepere, strategische vragen. En Tom Eijck en Teun Janssen waren niet bang om te graven en tot de kern van hun visie en onderneming te komen. De perfecte mindset voor het merkstrategie traject van PuurCultuur!

Helaas, je hebt wél concurrenten.

"Wie zijn jullie concurrenten?" Het is een vraag die ik graag stel. Want het antwoord geeft aan in welk speelveld de ondernemer zichzelf plaatst. En ik help die blik te verbreden of beter te focussen. Voor Teun en Tom was de concurrentie-vraag in eerste instantie moeilijk te beantwoorden. Wat aangeeft dat ze hun organisatie nog niet goed konden plaatsen. Natuurlijk lukte het uiteindelijk goed om een aantal concurrenten te benoemen en PuurCultuur te omschrijven ten opzichte van die bureaus.

Waar ben je écht sterk in? 

De positionering van PuurCultuur kreeg tijdens onze sessies duidelijk vorm. PuurCultuur is een adviesbureau dat werkt met organisaties die de mens voorop willen zetten tijdens veranderingen. En specifieker zijn Teun & Tom sterk in het coachen van managers die zijn doorgegroeid vanuit zeer technische functies. Dat gecombineerd met een heel persoonlijke, down-to-earth aanpak zet ze heel authentiek in het speelveld tussen de grotere corporate adviesbureaus, de rapport-gedreven consultants en kleine spelers als zijzelf.

Brand archetypes: wie ben je als merk?

Die down-to-earth houding, wat kun je daarmee in je communicatie? De 12 merk archetypen helpen ondernemers om te bepalen wat de belangrijkste karaktertrekken van hun merk zijn. In het geval van PuurCultuur is het heel belangrijk dat 'De Gewone Man/Vrouw' het gezicht van de organisatie is. En dat betekent dat je je communicatie vanuit het menselijke opzet, échte verhalen deelt, geen zakelijk jargon gebruikt en niet in driedelig binnen komt... 

 

'Mensen maken de verandering'


Het manifest en de tagline vertellen het verhaal

Voor PuurCultuur ontwikkelde ik een merk manifest. Een korte, rake tekst waarin de grote overtuiging en visie van het bureau worden gedeeld. Een tekst die Tom & Teun veel richting en opluchting gaf. Ze kunnen voor allerlei communicatie uitingen putten uit dit manifest. De tagline 'Mensen maken de veranderingen' maakte het plaatje vervolgens compleet.

Op dit moment werkt PuurCultuur aan een upgrade van de website. Dit doen ze hands-on, vanuit de bestaande stijl. Het was een feest om met jullie te werken, dank heren!