CaffeInk | Visie, Missie & Merkarchitectuur

Aanscherpen merkstrategie van veelbelovende startup

'Eigenlijk zou elke kop koffie het begin moeten zijn van iets nieuws.' Met die gedachte ontwikkelen de ondernemers van SpaakCS en CaffeInk technieken waarmee ze bijdragen aan een circulaire koffieketen. Koffiedik wordt omgezet in kleurpigmenten, olie en nieuwe (kunst)stoffen die vervolgens weer door anderen gebruikt worden, denk aan de verfindustrie, verzorging & andere verwerkers van halffabrikaten. CaffeInk staat erop dat ook de koffieboeren aan het begin van de keten profiteren van deze meerwaarde.

Alle neuzen dezelfde kant op met een duidelijke visie en missie

De startup CaffeInk won al snel verschillende prijzen, waaronder de ASN Wereldbankprijs (3e plaats, 2019) en de Jan Terlouw ambitieprijs (2019). Dat betekent dat het verhaal en het bewijs van hun vooruitstrevende technieken al goed hun werk deden.

Toch is het belangrijk voor de groei van een nieuwe onderneming om eenduidig te zijn over de visie (wat is ons allerhoogste doel?) en de missie (hoe komen we daar?). Tijdens een eenmalige strategiesessie scherpten we deze merk-kern aan. 

Merkarchitectuur: de beste structuur voor CaffeInk

Het team van CaffeInk bestaat uit jonge ondernemers uit twee verschillende organisaties. Dat iedereen aan boord is, is van levensbelang voor elke start-up. Dat de visie en missie worden begrepen en gedragen worden door alle ondernemers is één, maar dat de verschillende organisaties het eens zijn over de structuur van het merk is ook een belangrijke voorwaarde.

Samen bespraken we de verschillend merkarchitectuur-opties. Waarin de vraag centraal stond: hoe bedienen we onze verschillende klantgroepen het best? Een inkoper van natuurlijke olie voor Rituals is niet dezelfde persoon als de R&D manager van een groot verfconcern. CafeInk produceert verschillende producten (o.a. kleurpigment en olie) voor (deels) zeer verschillende doelgroepen. De merkarchitectuur moet hier dienend aan zijn.

De rol van de merkstrateeg

Tijdens een merkstrategie-sessie zorgt de merkstrateeg voor structuur. Natuurlijk geef ik ook mijn mening en advies, maar mijn belangrijkste rol is de verschillende opties laten zien en zorgen dat de groep deze opties goed kan overwegen, waardoor knopen makkelijker worden doorgehakt.

Deze merkstrategiesessie met CaffeInk en SpaakCS werd aangeboden door de ASN Bank en platform Voor de Wereld van Morgen

 
 

+31 (0)6 14 66 72 81

©2020 Fanny Evers | Merkbouw    Privacy Statement