Dopper | Merkstrategie, Brandbook & Website

Bijdragen aan één van de meest succesvolle merken van Nederland

Dopper is niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld, het woord heeft bijna een Google-status gekregen. Maar dat was allemaal nog toekomstmuziek toen we in 2013 het allereerste brandbook voor Dopper ontwikkelden.

 

Brand identity guidelines

Doppers missie is mensen te bewegen actief single-use plastic afval te verminderen en om ervoor te zorgen dat iedereen waar ook ter wereld toegang heeft tot veilig drinkwater.
 

Voor Dopper ontwikkelde ik diverse positionering-sessies voor het hele team en management. Vervolgens ontwikkelde ik samen met creatief Vera de Ruijter (toen eigenaar Brainy Days, nu marketing manager Oilily) en ontwerper Evelien van der Zaken (Fraaie Zaken) de uitgebreide ‘brand identity guidelines’.

We herijkten de visie, missie, merkpersoonlijkheid, kernwaarden en tone of voice. Ook bepaalden we drie ‘user cultures’ voor dopper: persona's waar de marketingstrategie op kon worden gebaseerd. De guidelines werden dagelijks door Dopper en haar partners, PR-bureau en internationale ambassades en distributeurs gebruikt en gaven het merk de koers die zo gewenst was.

Website en campagne vanuit sterke branding

Vanuit de merkstrategie en branding, bleef ik betrokken en ontwikkelde samen met Jochem Laan van Surf&Turf de nieuwe Dopper website. Ondertussen wilde Dopper oprichter Merijn Everaarts natuurlijk dat zijn merk zo zichtbaar mogelijk was. Vanuit de kernwaarden van het merk en met een duidelijke 'user culture' in gedachten, ontwikkelden we de Plastic Wave: een enorme golf van afgekeurde PET-flesjes. De Plastic Wave werd ingezet op festivals én tijdens de Dopper lancering in San Francisco.

Inrichten online marketing

Online marketing is niet mijn expertise. Maar wél die van MaxLead. Voor Dopper selecteerde ik dit bureau samen met Angelique Dijkhuizen. Samen met MaxLead richtten we de online marketing voor Dopper in. Als projectmanager was ik verantwoordelijk voor de doelstellingen, het verbinden van alle partijen en organisatie van het ontwikkelen van de marketing content.

Inmiddels is Dopper een succesnummer van heb ik jouw daar, iets waar ik nog steeds enorm trots op ben!

 
 

+31 (0)6 14 66 72 81

©2020 Fanny Evers | Merkbouw    Privacy Statement