Image
Top
Navigation

Why Discovery | ontdek het Waarom van jezelf, je organisatie of je team

Iedereen heeft een Waarom. Elke organisatie heeft een Waarom. Elk team heeft een Waarom. Jouw Waarom komt voort uit karakter en opgebouwde ervaringen. Het is de grootste drijfveer van jouzelf, je organisatie of je team.

Ken je je Waarom, dan vormt dat het kompas waarmee je navigeert door al je ideeën, kansen, relaties en beslissingen. Als individu, als team of als organisatie.

Je Waarom kennen en leven geeft je acties betekenis, voor jezelf en anderen.

 

DE GOLDEN CIRCLE VAN SIMON SINEK 

De Golden Circle presentatie van Simon Sinek is een van de best bekeken TED talks. Hij laat ons zien dat sterke merken en persoonlijkheden zoals Apple en Martin Luther King iets gemeen hebben: zij communiceren vanuit hun Waarom. Zijn model en talk inspireerde velen, waaronder mijzelf. Maar ja, je kunt niet zomaar de Why van Steve Jobs op jezelf plakken. De vraag is: hoe kom je achter jouw eigen grootste drijfveer, of die van jouw team of organisatie? Ik leg het hieronder verder uit.

 

DE WHY DISCOVERY: IN EEN DAG NAAR HET WAAROM, HOE EN WAT VAN JOUZELF, JE TEAM OF ORGANISATIE

De methodiek waarmee Sinek en zijn partners individuen, teams en organisaties hun Waarom laten ontdekken, is in 2017 beschikbaar gemaakt in de publicatie Find your Why. Het boek is zo ingericht dat je met een welwillende vragensteller jouw Waarom kan vinden in een dag.

Ervaring leert dat de juiste vragen stellen, aanvoelen waarop doorgevraagd moet worden, rode lijnen zien, scherp samenvatten en naar een conclusie loodsen best een pittige taak is. Daar komt mijn expertise bij kijken. En daar ligt de meerwaarde van het inschakelen van een professionele begeleider in plaats van bijvoorbeeld je tante of een enthousiaste collega.

WHY DISCOVERY MET TEAM OF ORGANISATIE

Why Discovery voor de hele organisatie

Het Waarom van een organisatie of merk manifesteert zich op verschillende niveaus. De grootste drijfveer van jouw organisatie kun je zien als een stam van een boom. Organisaties en merken die hun Waarom kennen, houden koers, communiceren eenduidiger, worden beter begrepen door hun (potentiële) klanten en partner en trekken de juiste werknemers aan. Klanten haken niet kortstondig in omdat ze je dienst of product nodig hebben, maar gaan eerder een duurzame relatie aan, omdat ze de band met jullie Waarom voelen.

Why Discovery voor afdelingen en teams

Aan de stam groeien takken: de afdelingen van een organisatie met daarin teams. Ook per afdeling of team is er een Waarom te onderscheiden (Sinek noemt dit de ‘Nested Why’). Teams die hun Waarom kennen, werken beter en effectiever samen. Het Waarom van een team valt altijd binnen het Waarom van de organisatie. Ook als die Waarom nog niet in een Why Discovery naar boven is gekomen. Eigenwijze teams kunnen de rest van hun organisatie zelfs inspireren met hun resultaten.

Wat is er nodig?

Een Why Discovery met organisatie of team neemt 6 uur in beslag. “Wat?! Bijna een hele dag?” Yes, een kleine investering als je je bedenkt dat je tot de kern van de zaak komt. De Why Discovery vraagt sterk commitment van het management. Iedere collega die aan de sessie deelneemt moet daarvoor volledig vrijgespeeld worden. Bij Why Discovery’s voor de hele organisatie werken we in een groep van maximaal 30 mensen, uit alle lagen en afdelingen van de organisatie.

“Wat halen we eruit?”

Wil je weten wat een Why Discovery voor jouw organisatie of team kan betekenen? Dat vertel ik je graag!

Yes, ik wil contact over onze Waarom

 

WHY DISCOVERY INDIVIDUEEL

“In een dag mijn Waarom vinden?
Dat klinkt te goed om waar te zijn!”

Dat is het ook. Wat helpt, is dat jij jouw Waarom al vanaf je geboorte aan het vormen bent. Jouw grootste drijfveer is er al, we moeten hem alleen nog zichtbaar maken in de zee van ervaringen, wensen, waarden en activiteiten.

Voor wie is de individuele Why Discovery?

“Ik heb mijn bedrijf vaarwel gezegd en sta op het punt een nieuwe onderneming als ZZP’er te starten. Ik heb ideeën over wat ik ga doen, maar ik zoek de onderliggende verbinding tussen al mijn ideeën en acties.”

“Ik ben twee jaar geleden voor mezelf begonnen en wil werken aan een mooiere wereld. Maar op de een of andere manier krijg ik geen energie van de opdrachten die ik doe. Hoe verander ik dat?”

“Ik heb zoveel ideeën en er komen zoveel kansen op me af, ik heb een kompas nodig waarmee ik beter kan bepalen wat ik wel en niet aangrijp.”

Zomaar een aantal vragen die het startpunt van een Why Discovery vormen. Ik help veel (zelfstandig) ondernemers, omdat hun Waarom vaak het startpunt van hun branding en communicatie vormt. En laat dat nou net mijn expertise zijn!

Hoe werkt het?

De Why Discovery duurt 5 tot 7 uur en centraal staan jouw eigen belangrijkste ervaringen. Het resultaat is jouw Waarom gevat in een korte zin en uitgewerkt in jouw Hoe en Wat. Zo wordt jouw Why Discovery geen zweverige activiteit, maar een persoonlijke en verdiepende sessie met concreet resultaat. Je kunt (en moet!) er de volgende dag meteen mee aan de slag. 

Een maand na de sessie spreken we weer af. Jij hebt je Waarom laten bezinken, en je hebt er met intimi over gesproken. Samen scherpen we je Waarom en Hoe aan, en focussen we meer op de Wat je ermee gaat doen. Indien gewenst, kijken we verder naar communicatiestrategie en branding.

Wat kost het?

Why Discovery individueel, locatie Den Haag, 10.00 – 16.00 uur, inclusief koffie, thee, lekkers & lunch: € 595,-
Optioneel: inclusief vervolgafspraak een maand na de Why Discovery om te verfijnen, ‘wat’ scherp te krijgen en praktische communicatie door te nemen: € 695,-
Deze prijzen zijn ex. btw.

Yes, ik wil mijn Waarom vinden