Image
Top
Navigation

Why Discovery | ontdek het Waarom van jezelf, je organisatie of je team

Elk mens heeft een Waarom. Elke organisatie heeft een Waarom. Elk team heeft een Waarom. Jouw Waarom komt voort uit je karakter en opgebouwde ervaringen. Het is de grootste drijfveer van jouzelf, je organisatie of je team.

Ken je je Waarom, dan vormt dat het kompas waarmee je navigeert door al je ideeën, kansen, relaties en beslissingen. Je Waarom kennen en leven geeft je acties betekenis, voor jezelf en anderen.

 
DE GOLDEN CIRCLE VAN SIMON SINEK 

De Golden Circle presentatie van Simon Sinek is een van de best bekeken TED talks. Hij laat ons zien dat sterke merken als Apple en persoonlijkheden zoals Martin Luther King iets gemeen hebben: zij communiceren vanuit hun Waarom. Zijn why-how-what model en TEDtalk inspireerde velen, waaronder mijzelf. Maar ja, je kunt niet zomaar de Why van Steve Jobs op jezelf plakken. De vraag is: hoe kom je achter jouw eigen grootste drijfveer, of die van jouw team of organisatie? Ik leg het hieronder verder uit.

HET BOEK: FIND YOUR WHY

De methodiek waarmee Sinek je jouw Waarom laat ontdekken, is in 2017 beschikbaar gemaakt in de publicatie Find your Why. Het boek is zo ingericht dat je met een welwillende vragensteller jouw Waarom kan vinden in een dag.

Ervaring leert dat de juiste vragen stellen, aanvoelen waarop doorgevraagd moet worden, rode lijnen zien, scherp samenvatten en naar een conclusie loodsen best een pittige taak is. Daar komt mijn expertise bij kijken. En daar ligt de meerwaarde van het inschakelen van een professionele begeleider in plaats van bijvoorbeeld je tante of een enthousiaste collega.

 

WHY DISCOVERY INDIVIDUEEL

“In één dag mijn Waarom vinden? Dat klinkt te goed om waar te zijn!”

Dat is het ook. Wat helpt, is dat jij jouw Waarom al vanaf je geboorte aan het vormen bent. Jouw grootste drijfveer is er al, we moeten hem alleen nog zichtbaar maken in de zee van ervaringen, wensen, waarden en activiteiten.

Voor wie is de individuele Why Discovery?

“Ik heb mijn bedrijf vaarwel gezegd en sta op het punt een nieuwe onderneming als ZZP’er te starten. Ik heb ideeën over wat ik ga doen, maar ik zoek de onderliggende verbinding tussen al mijn ideeën en acties.”

“Ik ben twee jaar geleden voor mezelf begonnen en wil werken aan een mooiere wereld. Maar op de een of andere manier krijg ik geen energie van de opdrachten die ik doe. Hoe verander ik dat?”

“Ik heb zoveel ideeën en er komen zoveel kansen op me af, ik heb een kompas nodig waarmee ik beter kan bepalen wat ik wel en niet aangrijp.”

Zomaar een aantal vragen die het startpunt van een Why Discovery vormen. Ik help veel (zelfstandig) ondernemers, omdat hun Waarom vaak het startpunt van hun branding en communicatie vormt. En laat dat nou net mijn expertise zijn;)

Hoe werkt het?

De Why Discovery duurt 5 tot 7 uur en centraal staan jouw eigen belangrijkste ervaringen. Het resultaat is jouw Waarom gevat in een korte zin en uitgewerkt in jouw Hoe en Wat. Zo wordt jouw Why Discovery geen zweverige activiteit, maar een persoonlijke en verdiepende sessie met concreet resultaat. Je kunt er de volgende dag meteen mee aan de slag. 

Let op! We zullen jouw waarom in één zin vatten, en je gaat ook met vijf Hoe’s naar huis. Al deze zinnen zijn voor 80% af. Immers, je hebt tijd nodig om de specifieke woorden op je te laten inwerken. Voelen ze goed? Is het net ietsjes anders? Je hebt ruimte om je Waarom en Hoe’s te laten leven.

Binnen een maand na de sessie spreken we elkaar weer. Jij hebt je Waarom laten bezinken, en je hebt er met intimi over gesproken. Samen scherpen we je Waarom en Hoe aan, en focussen we meer op de Wat je ermee gaat doen. Indien gewenst, kijken we verder naar communicatiestrategie en branding.

Wat kost het?

Why Discovery individueel, locatie Den Haag, 10.00 tot uiterlijk 17.00 uur:

€ 995,-, ex. btw.

Bij deze prijs zijn inbegrepen:
– Professionele begeleiding van jouw Why Discovery;
– Koffie, thee, lunch & lekkers;
– Presentatie met jouw Waarom en Hoe na afloop van de sessie (Keynote bestand waarin je zelf verder kunt werken);
– Follow-up telefoongesprek van 45 minuten een maand na de sessie.

Yes, ik wil mijn Waarom vinden

 

WHY DISCOVERY MET TEAM OF ORGANISATIE

Why Discovery voor de hele organisatie

Het Waarom van een organisatie of merk manifesteert zich op verschillende niveaus. De grootste drijfveer van jouw organisatie kun je zien als een stam van een boom. Organisaties en merken die hun Waarom kennen, houden koers, communiceren eenduidiger, worden beter begrepen door hun (potentiële) klanten en partner en trekken de juiste werknemers aan. Klanten haken niet kortstondig in omdat ze je dienst of product nodig hebben, maar gaan eerder een duurzame relatie aan, omdat ze de band met jullie Waarom voelen.

Why Discovery voor afdelingen en teams

Aan de stam groeien takken: de afdelingen van een organisatie met daarin teams. Ook per afdeling of team is er een Waarom te onderscheiden (Sinek noemt dit de ‘Nested Why’). Teams die hun Waarom kennen, werken beter en effectiever samen. Het Waarom van een team valt altijd binnen het Waarom van de organisatie. Ook als het Waarom van de hele organisatie nog niet in een Why Discovery concreet is benoemd. Eigenwijze teams kunnen de rest van hun organisatie zelfs inspireren met hun resultaten.

Wat is er nodig?

Een Why Discovery met organisatie of team neemt 6 uur in beslag. “Wat?! Bijna een hele dag?” Yes, een kleine investering als je je bedenkt dat je tot de kern van jullie zaak komt. De Why Discovery vraagt sterk commitment van het management. Iedere collega die aan de sessie deelneemt moet daarvoor volledig vrijgespeeld worden. Bij Why Discoveries voor de hele organisatie werken we in een groep van maximaal 15 mensen, uit alle lagen en afdelingen van de organisatie. Deze sessie wordt begeleid met met meerdere facilitatoren.

“Wat halen we eruit?”

Het is belangrijk om te beseffen dat jullie Waarom alleen positieve impact op de organisatie heeft, als er ook actief naar gehandeld gaat worden. Na de sessie staat het Waarom voor 80%, het is een concept. Er zal in de weken die op de sessie volgen nog veel worden beproefd, besproken en aangescherpt.

Er zijn veel mogelijkheden om het Waarom en de Hoe in de organisatie te laten leven. Commitment vanuit het management blijft hierbij cruciaal.

Wil je meer weten over wat een Why Discovery voor jouw organisatie of team kan betekenen? Dat vertel ik je graag.

Yes, ik wil contact over onze Waarom