Image
Top
Navigation
WAT WAS DE VRAAG?

De techniek HbbTV (Hybrid Broadcast Broadband Television) combineert tv en internet. TV-programma’s kunnen lineaire programma’s verrijken met dynamische, online content. Straks krijg je achtergrondinformatie bij nieuwsitems, speel met je vrienden live een voetbalquiz tijdens de wedstrijd of bestel je direct een Nespresso machine tijdens de reclame.

Allemaal met een druk op de rode knop van de afstandsbediening. De uitdaging is: hoe krijgen we heel TV-kijkend Nederland aan die rode knop?! Het HbbTV forum vroeg mij dit concept te ontwikkelen, vanwege mijn expertise in merkbouw en gebruikersgerichte ontwerp aanpak. Ik schakelde het Reactor netwerk in en vormde zo het beste team voor deze klus.

HOE PAKTEN WE HET AAN?

Er werken veel partijen samen aan HbbTV: omroepen, hardware producenten, app bouwers, adverteerders… Om hen op een lijn te krijgen over de branding van dit concept, faciliteerden we denksessies met de technische- en marketingafdelingen van o.a. NPO, SBS Broadcasting, RTL, Sony en Quantis Electronics. We brachten alle randvoorwaarden en beoogde publieksgroepen in kaart en ontwikkelden een ‘activatieset’ waarmee Nederland straks op de rode knop drukt.

Onze opdrachtgevers ontvingen een toolkit met een nieuw icoon, call-to-actions en een one page website waarmee iedere omroep het publiek op zijn eigen manier kan aansporen HbbTV te gaan gebruiken.

WAT ZIJN DE RESULTATEN?

Op donderdag 23 juni 2016 werd de HbbTV branding officieel gelanceerd tijdens het Mediapark Jaarcongres in Hilversum. NPO en SBS zullen de komende maanden gaan programmeren op HbbTV. Voor elke toepassing, bijvoorbeeld het spelen van een quiz, is een speciale app nodig.

De echte werking van het icoon en de call-to-action moet dus nog in de praktijk worden gebracht. Of dat ooit gaat gebeuren is helaas de vraag. Het project staat in de koelkast.

Omdat we het icoon getest hebben met diverse gebruikersgroepen (van bejaarden tot drukke advocaten en tieners in hun eindexamenjaar), weten we dat de omroepen een sterke uniforme tool in handen hebben.

Zie drukoprood.nl voor meer informatie.

TEAM REACTOR

Fanny Evers – als merkbouwer
Marleen van den End – als ontwerper
Hein Alkemade (Ready for take-off) – als communicatiestrateeg

LOOPTIJD

Oktober 2015 – Zomer 2016

SKILLS

Conceptontwikkeling, Marketing strategie, Identiteit ontwikkeling, Grafisch ontwerp, Copywriting, Brainstorming, Facilitatie.

ZO WERKT HbbTV

LANCERING HbbTV DOOR NPO – MEDIAPARK JAARCONGRES 2016