Image
Top
Navigation
1 februari 2018

Ik wil NU een nieuwe website!!!

Maar misschien moet ik nog even wachten?

Ken je dat gevoel? Die stem die zegt “Je moet nu een nieuwe website, want anders…”? Met gevoelens van haast, urgentie, frustratie en zelfs wat schaamte bekijk je je huidige site. Gedachten als ‘ik kom nu niet vooruit’ en ‘dit had al veel eerder moeten gebeuren!’ gaan door je heen… Herkenbaar? Lees dan verder. Zo niet: wat fijn voor je! Ga maar wat anders leuks doen.┬á

 

BIJ DE LOODGIETER THUIS…

Weet dit: ik schrijf dit stuk uit eigen ervaring, want ik zit er middenin. Ik ben een merkbouwer; ik help ondernemers, merken en organisaties in hun positionering, branding en communicatie. Ik ben kritisch op al jullie uitingen, want ik zie altijd kansen voor verbetering. Komt de kern wel naar voren? Houden je teksten je publiek vast? Oogt het fijn? Klopt het bij de wensen van je doelgroep?

Maar op dit moment gaan al die kritische website gedachten ook door mij heen. Deze website heb ik jaren geleden ge├»nstalleerd. Het is een WordPress template die ik met wat geknutsel heb gevuld. “Ziet er prima uit toch?!” Dat wel, maar mijn ziel zit er niet in. Deze moet zich schikken naar de ontwerpers van het template. Dat gaat best aardig, maar het is niet bepaald practice what you preach. Ik help sterke merken maken. En bij de loodgieter thuis lekt het momenteel nogal.

JOUW MERK FRUSTRATIES

Jouw communicatie frustraties begrijp ik als geen ander. Jouw haast ook. De neiging bijvoorbeeld om dan zelf maar een nieuw website template te zoeken en opnieuw te vullen, omdat je dan in elk geval een frisse look hebt. (Ik dacht hier zelf gister nog aan…) Maar please, doe het niet. Want je zult zien dat je over een jaar, of twee jaar, weer tegen hetzelfde probleem aan loopt. Jouw drijfveer, jouw kern, jouw kracht moet zich om iets heen draperen wat niet voor jou persoonlijk is gemaakt. Dat kan alleen maar gaan schuren. Enorm zonde van al je tijd en energie. Daarbij: ieder zijn vak. Jij moet toch vooral doen waar je goed in bent (of is dat visuele identiteiten vormgeven en websites bouwen? Mail me dan even:))

MET GEDULD: EERST JOUW KERN

Hier komt het op neer: zo lang jij de kern van jouw onderneming of merk niet te pakken hebt, zal wat je ook maakt of laat maken uiteindelijk gaan schuren. En om die kern te ontdekken is tijd nodig. Je bedacht je gister dat je een nieuwe site nodig had, en wil vandaag aan de slag. Dat je langer moet ‘wachten’ is frustrerend. Maar ik beloof je: het is de moeite waard.

Er zijn verschillende manieren om jouw kern te ontdekken. En om van daaruit te bepalen wat de visie van jouw onderneming is, de missie, wat je/jullie kernwaarden zijn en hoe dit alles zich visueel en tekstueel uit. Kortom: de basis van jouw merk en communicatie. Maar hoe je het ook doet: doe het voordat je investeert in je nieuwe website.

Dat betekent niet dat je stil staat. Heb (zelf)vertrouwen, blijf communiceren via je bestaande kanalen. Ga wat meer via Linkedin doen als je site je echt frustreert. You’ll find your way.

HOE KOM JE TOT JE KERN?

Hoe kom je erachter waar je (jouw merk, organisatie) voor staat? DIY en met hulp van gave publicaties en vrienden, met een merkbouwer als ikzelf of met een groter bureau: er zijn vele wegen naar Rome. Als je wil dat ik met je meedenk over welke route bij jou en je onderneming past dan weet je me te vinden. Ondertussen geeft mijn blog steeds meer branding tips & tricks met inzichten die je op weg helpen.

Oh ja, over mijn eigen route: over twee weken begeleid mede merkbouwer Marleen den Hartog van Shoot the Messenger mijn eigen Why Discovery. Ik wil NU een nieuwe website, maar ik gooi mijn geduld in de strijd en heb straks een merk staan dat jaren mee gaat, zonder te schuren.

 

Submit a Comment