Image
Top
Navigation
17 augustus 2017

Dit gebeurt als je samenwerkt met een goeie merkbouwer

“Fanny, waarom zou ik jou eigenlijk inschakelen?” Die vraag is leuk. Ik snap namelijk heel goed dat het soms moeilijk te bevatten is wat een merkbouwer nu precies als resultaat levert. Laat ik het je hier vertellen, en je meteen vragen: wat zijn jouw eigen ervaringen? Als branding expert, of als klant?

 

Energie komt soms ook in de vorm van een bezeten blik, krachtige vuist en een gulle lach.

“Dit is waarom ik het doe en hoe ik het doe”

Als organisaties en ondernemers met een goeie merkbouwer samenwerken, dan ontwikkelen ze een heel duidelijk beeld over hun onderneming. Waarom doen ze wat ze doen? Waar willen ze uiteindelijk naartoe groeien? Welke consequenties heeft dat voor hoe ze nu werken en communiceren? Voor wie zijn ze er en hoe spreken ze diegenen aan?

Als je de kern van jouw onderneming écht ziet, is het veel makkelijker om al je strategische-, organisatorische- en communicatie keuzes daarop af te stemmen. Zoals het ook makkelijker is om te bedenken hoe je op één concrete bestemming moet komen (‘We gaan naar Rome en we pakken de trein’), dan om op zeven vage bestemmingen te komen (‘We willen waarschijnlijk naar een grote stad en zo’n schattig dorpje in Thailand, maar de westkust van Canada trek ons eigenlijk ook wel, en….’).

Branding is een emotionele bedoening

Bij elk branding proces komen er een aantal emoties en reacties standaard voorbij.

Opluchting: ik hoef dit niet zelf te doen!
Energie: een goede merkbouwer brengt aanstekelijke openheid en energie. En dan heb ik het nog niet eens over de energie die vrijkomt bij de nieuwe inzichten die klanten tijdens een branding traject opdoen.
Nieuwe zin: van ingekakt, niet durven en bijna opgeven naar weer willen, staan, starten en gaan.
Extraverte snaar wordt geraakt: de ondernemers met wie ik samenwerk durven te gaan delen met hun omgeving. Meningen vragen, ideeën tegen het licht houden, sparren.
Zelfvertrouwen: als je beter weet waar je voor staat, stap je ook met meer vertrouwen op mensen af.
Fun: vage vraagstukken worden concreet. Dat is leuk, want daar kan je wat mee. Zo kon Dopper duidelijk kiezen op welke festivals ze wel en niet verschenen, op basis van de ‘user cultures’ die we samen bepaalden. Feestje!
Openheid: door mijn eigen open houding durven mijn klanten ook hun verhaal en gevoelens te delen. Die openheid dringt ook door in het team.

pssst, mijn geheime doel

En zal ik je mijn geheime doel vertellen? Mijn geheime doel is dat ik bij elke opdracht die openheid, nieuwe zin en energie als give-away achter laat. Dat doet sterke branding namelijk. De merkbouwer maakt zichzelf overbodig en het merk, gedragen door het hele team, partners en klanten, doet de rest!

 

Submit a Comment

Posted By

Categories

Branding